Jonge ontwerpers maken moderne koorkappen

Tien jonge ontwerpers uit de Euregio hebben in het kader van de Heiligdomsvaart Maastricht eigentijdse koorkappen ontworpen. Deze worden onder de naam op 6 mei getoond tijdens een ‘modeprocessie’ in Maastricht. Daarna zijn ze te zien in het Bonnefantenmuseum. 

Een koorkap is de mantel die priesters dragen bij bepaalde liturgische gelegenheden draagt. De basiliek van Sint Servaas in Masstricht is in het bezit van een aantal zeer fraaie achttiende-eeuwse koorkappen. Deze zijn gemaakt van verfijnde stoffen en voorzien van prachtig borduurwerk met religieuze voorstellingen. Deze historische koorkappen vormden voor tien jonge ontwerpers uit de Euregio het uitgangspunt voor hun Koorkappenproject. Zij bestudeerden deze achttiende-eeuwse koorkappen en gingen de uitdaging aan om een eigentijdse koorkap te ontwerpen en te maken. Hiervoor kreeg elke ontwerper een traditionele koorkap als inspiratiebron toegewezen. 
 
Het resultaat van deze hedendaagse koorkappen wordt voor het eerst gepresenteerd tijdens de ‘Modeprocessie’ door het centrum van Maastricht op zondag 6 mei 2018. Na deze modeprocessie worden de koorkappen vanaf 12 mei getoond in het Bonnefantenmuseum in Maastricht. In deze tentoonstelling wordt naast iedere eigentijdse koorkap, de originele koorkap gepresenteerd. Het Koorkappenproject maakt tevens deel uit van Fashion My Religion, de tiende editie van FASHIONCLASH Festival (15-17 juni 2018).
 
Het project is onderdeel van het festival Fashionclash en sluit aan bij de Heiligdomsvaart die van 24 mei tot en met 3 juni in Maastricht wordt gehouden. In het kader van deze bedevaart naar het graf van Sint Servaas, zijn er naast liturgische plechtigheden en twee ommegangen, ook tal van culturele evenementen. De expositie van koorkappen maakt daar deel van uit. Lees meer over het project Fashionclash >>
 
Restauratie van Corpus van Jan van Steffeswert
Tegelijkertijd is er in het Bonnefantenmuseum nog een tweede project in het kader van de Heiligdomsvaart. Medewerkers van het Restauratie Atelier Limburg zijn bezig met een grootschalige restauratie van een zestiende-eeuws beeld van de gekruisigde Christus. Op dit beeld is de originele polychromie (beschildering) onder later verflagen bewaard gebleven. Tijdens de Heiligdomsvaart kan het publiek voor het eerst live zien hoe de restaurateurs de verflagen verwijderen om bij de originele beschildering uit te komen. 
 
Het meer dan manshoge beeld wordt toegeschreven aan de beroemde beeldsnijder Jan van Steffeswert en maakt onderdeel uit van de collectie van het Bisschoppelijk Museum. Het beeld moet oorspronkelijk in een kerk of kapel opgesteld hebben gestaan, maar het is niet bekend waar. Dankzij steun van de Provincie Limburg kan het beeld gerestaureerd worden, zodat het corpus weer in z’n originele staat terugkeert. Het hele proces, dat maar met millimeters per dag vordert en ongeveer twee jaar in beslag zal nemen, is tijdens de Heiligdomsvaart voor het publiek live te volgen in het Bonnefantenmuseum.
 

     
     
     
     
     
Susteren-Echt