Onderzoek studenten: Houd vast aan religieuze oorsprong Heiligdomsvaart

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat generaties na ons de Heiligdomsvaart in ere houden? Dat was de cruciale vraag die de Vereniging het Graf van Sint Servaas, de organisator van de zeven jaarlijkse pelgrimage rondom het graf van Sint Servaas, voorlegde aan het University College Maastricht. Houd vast aan de religieuze oorsprong, investeer in netwerken en communiceer via de moderne media. Zo luidden de belangrijkste aanbevelingen van een groep van zeven studenten die zich in het fenomeen verdiepten.

De organisatoren van de Heiligdomsvaart constateren dat de culturele evenementen tijdens de Heiligdomsvaart doorgaans beter worden bezocht dan de religieuze activiteiten zoals de vieringen in de Servaasbasiliek. Als cultuur de overhand krijgt, gaat dit dan niet ten koste van de religieuze boodschap? De studenten zijn hierover heel duidelijk: koester en herwaardeer de boodschap van Christus als bron van de Heiligdomsvaart en geef Sint Servaas een herkenbaar, eigentijds gezicht. Met andere woorden, omarm de katholieke identiteit en draag die stevig(er) uit. Probeer daarbij de brug te slaan naar andersdenkenden. Het leidende thema (in 2018: “Doe goed en zie niet om”) is een belangrijk middel om verbinding te maken met het publiek. Optimaal is een christelijke boodschap die aansluit bij de noden van de maatschappij en die herkenbaar is in alle uitingen.
 
Vrijwilligers
De toekomst van de Heiligdomsvaart wordt ook onzeker omdat het steeds moeilijker is om vrijwilligers te vinden die het evenement willen dragen. Soms zelfs letterlijk. De organisatie is bijvoorbeeld naarstig op zoek naar mensen die relieken willen dragen tijdens de twee ommegangen. Moeten we niet vooral op zoek naar jongeren, vragen de organisatoren zich af. De studenten raden echter aan om betrokken mensen te zoeken in alle leeftijd categorieën, dus ook van middelbare leeftijd en senioren. Zodat jong en oud elkaar kunnen aanvullen en versterken. Daarnaast adviseren zij om de bestaande netwerken uit te breiden met parochies en religieuze organisaties in een groter deel van Limburg en de Euregio.
 
Communicatie
Tijdens hun onderzoek naar de Heiligdomsvaart constateerden de studenten dat er qua promotie en communicatie verbeterpunten zijn. Geef duidelijker aan wat de Heiligdomsvaart is. Gebruik moderne technieken, social media, video’s en vooral: meerdere talen, aldus de onderzoekers. Zij noemen het voorbeeld van de website van Aken die in maar liefst zes talen aangeeft wat de Heiligtumsfahrt behelst.
 
Thinktank
De zeven studenten van het University College deden hun onderzoek naar de Heiligdomsvaart in het kader van een zogenaamd Thinktank project. In dit project werken studenten vier weken intensief aan een vraagstuk dat hen is voorgelegd door een ‘externe’ opdrachtgever. Het doel is om studenten de gelegenheid te geven hun veelal vooral theoretische kennis en vaardigheden toe te passen op een ‘echt’ vraagstuk, en om hen doormiddel van zo’n vraagstuk wat meer in contact te brengen met de regio – de plek waar ze studeren. De studenten in dit Heiligdomsvaartproject zijn afkomstig uit onder meer Ierland, Polen, Luxemburg, Spanje en Nederland.
 
Foto: Jean-Pierre Geusens

     
     
     
     
     
Susteren-Echt