Pilotproject Driekoningen-zingen

Zes parochies in Limburg en Brabant houden dit jaar een pilotproject met het zogeheten ‘Driekoningen-zingen’ door kinderen. Het is de bedoeling dat kinderen verkleed als koningen zingend door de straten gaan en de jaarlijkse huiszegen verspreiden. In het bisdom Roermond doen de parochiefederaties van Roermond-Oost en Maastricht-West aan de pilot mee, voor zover dat binnen de coronamaatregelen mogelijk is.

Het project ‘Driekoningen-zingen’ is een samenwerking van de bisdommen Breda, Den Bosch en Roermond en de organisatie Kerk in Nood. Ze willen hiermee proberen het ‘Driekoningen-zingen’ in Nederlandse parochies te herintroduceren. In Duitstalige landen is het zogeheten ‘Sternsingen’ een enorm succes. Jaarlijks doen er duizenden kinderen aan mee. In Duitsland is het zelfs een van de grootste fondswervingsacties voor goede doelen.

Huiszegen
In Nederland is deze traditie in onbruik geraakt. Om te zien of het ‘Driekoningen-zingen’ opnieuw aanslaat, wordt dit jaar het pilotproject met zes parochies in Brabant en Limburg gehouden. “Kinderen worden op deze manier bekend gemaakt met de vreugdevolle boodschap van Kerstmis en Driekoningen en worden vervolgens uitgezonden om die vreugde te delen met anderen,” schrijven de initiatiefnemers in de aankondiging. “Kinderen, verkleed als koningen, verkondigen de Blijde Boodschap van Kerstmis en brengen zegen aan de mensen in de parochie in de vorm van een gedrukte huiszegen die voor het project is ontworpen.”

De huiszegen is ook een traditie die in Duitstalige landen heel bekend is. Met Driekoningen worden boven de voordeur de letters C+M+B en het jaartal geschreven. De letters staan voor ‘Christus Mansionem Benedicat’, wat ‘Christus zegene dit huis’ betekent. Maar de letters staan ook voor Caspar, Melchior en Balthazar, volgens de traditie de namen van de Driekoningen. Voor Nederland zijn kaarten gedrukt met de huiszegen die door de kinderen tijdens het Driekoningen-zingen worden uitgedeeld. Parochies kunnen gratis setjes van 50 of 100 huiszegens bestellen om met Nieuwjaar of Driekoningen in hun kerk uit te delen.

Website
Traditioneel valt het feest van Driekoningen op 6 januari, maar in Nederland is dat geen vrije dag, daarom wordt het feest in de liturgie op zondag gevierd. Dit jaar is dat op zondag 2 januari. Afhankelijk van de parochie gaan de kinderen op 2 of 6 januari de straat op. Speciaal voor het project zijn er nieuwe liedjes geschreven, die de kinderen kunnen zingen. De liedjes zijn te downloaden van een speciale website. Daarop staan ook recepten voor een zogeheten ‘Driekoningenkoek’, een andere oude traditie. In de koek zit een boon verstopt en wie de boon vindt, mag zich die dag koning weten.