‘Kerk kan stem geven aan wie geen stem heeft’

‘Een Kerk die niet missionair is, is dood’. Dat zei pater Jan Stuyt s.j. afgelopen maandag tijdens een lezing voor leden van parochiële missiegroepen in Limburg. Volgens de pater moet de Kerk er altijd op gericht zijn om naar buiten te treden en mensen aan te spreken. ‘Als je vol bent van je boodschap dan kun je overal missioneren.’

Pater Stuyt is rector van de Krijtbergkerk in Amsterdam en was voorheen deken van Nijmegen. Hij was naar Roermond gekomen uitnodiging van de Diocesane Missieraad om te spreken over diaconie en missie in een wereldwijde kerk. Voordat hij naar Amsterdam ging, werkte Stuyt – een kleinzoon van de bekende architect Jan Stuyt – onder meer voor het internationaal vluchtelingencentrum van de jezuïetenorde in Brussel en was hij ook een aantal jaren bestuurslid van zijn orde. In die jaren verbleef hij geruime tijd in Maleisië, Thailand en Kroatië.

Tijdens de bijeenkomst in Roermond vertelde hij hoe de Kerk in deze landen het geloof uitdraagt door er vooral voor mensen te zijn en hulp te bieden aan wie dat nodig heeft. Als voorbeeld gaf Stuyt aan dat hij veel positieve ervaringen had opgedaan met het zogeheten ‘walking ministry’ (lopend pastoraat), door elke dag minstens anderhalf door de wijk te lopen waar hij werkte en daar mensen te ontmoeten. Volgens Stuyt is de Kerk daardoor een van de weinige organisaties die zich om iedereen bekommert, waar veel internationale hulporganisaties zich tot deelgebieden beperken en echt integreren in de lokale samenleving.

Een andere tip die pater Stuyt zijn gehoor meegaf was: ‘Think global, act local’. Daarmee bedoelde hij dat het goed is om op wereldschaal te denken en dat te vertalen naar kleine acties op lokaal niveau. Zo werkt hij momenteel in Amsterdam met een gemeenschap van buitenlandse studenten die vanuit hun eigen achtergrond als gids optreden in de Krijtbergkerk in Amsterdam en elkaar ook regelmatig onderling ontmoeten en zo in een heel lokaal project internationale ervaringen uitwisselen en samen over hun geloof praten.

Vanuit zijn ervaringen in Brussel merkte Stuyt nog op dat de Kerk in Nederland veel meer gebruik zou moeten maken van het internationale netwerk van de wereldkerk. In de diplomatieke en politieke wereld kan de Kerk op die manier een stem geven aan wie geen stem heeft, zoals statenlozen of asielzoekers.